Музей РВСП

Музей РВСП

x-22Missle

Х-22 (індекс Д2, К-22У)

Сімнадцятого квітня 1958 почалося створення авіаційно-ракетної системи К-22 на базі надзвукового бомбардувальника “105” (Ту-22, ОКБ-156) зі швидкісною і висотної ракетою великої дальності К-22 “Буря”, розробка якої доручалася дубненскій філії ОКБ -155 (з 1966 р. – МКБ “Веселка”, головний конструктор А.Я. Березняк).

Ракета Х-22 була великим кроком вперед не тільки з точки зору бортових систем, а й в конструктивно-технологічному плані. Висока польотна швидкість передбачала високі вимоги до якості і точності виготовлення планера. У зв’язку з цим її збірка була переведена на прогресивний еталонно-шаблонний метод ув’язки оснащення.

Серійний випуск УР Х-22 почався на заводі 256 (з 1966 р. – ДМЗ), а потім на машинобудівному заводі в Ульяновську і на інших підприємствах.

Бойові можливості Дальньої Авіації з появою УР Х-22 значно підвищилися, але у нової зброї були й недоліки. Насамперед, це стосувалося надійності та безпеки її експлуатації. З агресивним окислювачем і токсичним пальним траплялися важкі аварії, а сама ракета часто виходила з ладу після декількох польотів на підвісці.

Введення ампульної заправки паливних компонентів зробило експлуатацію Х-22М простіше і безпечніше. Зовні нові ракети відрізнялися наявністю складного подфюзеляжного кіля. Ще однією відмінністю стала поява більш компактної і легкої системи польотної фіксації суцільноповоротним оперенням.

Х-22 зайняли виняткове місце у вітчизняній авіації та ракетній техніці – як по терміну служби комплексу, що наближається до 40-річного рубежу, так і по універсальності застосування. На відміну від інших ракет свого класу, чия служба обмежувалася єдиним типом літака (у свою чергу, спеціальна модифікація якого створювалася під певний комплекс ракетного озброєння). Х-22 озброювалися три літака-носія – Ту-22К, Ту-22М і Ту-95К-22.