Музей РВСП

Музей РВСП

2007.01.14 Rocket Museum 045

МАЗ-537

Роботи зі створення потужного сідельного тягача почалися ще наприкінці 1956 року. Проектований МАЗ-536 був задуманий як тягач для буксирування напівпричепів вантажопідйомністю близько 30 т. Планувалося встановити на нього двигун потужністю 520 к.с., лонжеронну раму, але проект так і не був реалізований, а в процесі доопрацювання плавно перейшов у наступний індекс МАЗ-537, присвоєний за кількістю внесених змін.

Автомобілі МАЗ-537 призначалися, насамперед, для буксирування на напівпричепах по дорогах з твердим покриттям або по грунтових дорогах, що мали достатню несучу здатність (при цьому швидкість руху не повинна була бути більше 20-25 км /ч), важкої гусеничної бронетанкової техніки з метою збереження її моторесурсу, а так само великогабаритних, неподільних, довгомірних вантажів.

Модифікації тягача МАЗ-537 в РВСН використовувалися для буксирування ракет типу Р-12 (на спеціальному транспортному причепі 8Т115), установників УТПК-1 і УТПК-2, призначених для транспортування і установки в шахту ракет МР-УР-100, УР-100Н, УР-10ОН УТТХ, заправних автоцистерн ЗАЦ-1 і ЗАЦ-2 (на базі напівпричепа МАЗ-9988), що використовуються в ракетних військах для транспортування та заправки комплексів пальним. За свою неповторну зовнішність, в РВСН за ними закріпилася ласкаве прізвисько «коники»: ЗАЦ-2 перевозила гептил, а автоцистерна ЗАЦ-1 транспортувала окислювач ракетного палива – аміл.

На базі сідельних тягачів були розроблені і випускалися універсальні транспортно-перевантажувальні агрегати для транспортування та безкранових перевантажень МБР типу УР-100Н і транспортно-перевантажувальні агрегати для ТПК ракети-носія типу «Старт». Перший являв собою автопоїзд у складі МАЗ-537 та спеціального тривісного напівпричепа з ​​усіма поворотними колесами. Довжина автопоїзда становила 41 м, а загальна маса близько 44 т. Другий автопоїзд мав пятиосний напівпричіп з усіма керованими колесами, його власна маса зросла до 69 т, а маса з вантажем становила цілих 125 т! в якості транспортера балістичних ракет всього сімейства УР-100, а також Р-36М. Тягач МАЗ-537Е призначався для буксирування напівпричепів з активним приводом на колеса. Він використовувався в якості бази, на якій монтувалися транспортно-перевантажувальні агрегати ракет сімейства УР-100, а також РТ-2, РТ-23УТТХ. РТ-2П “Тополь”.

Автомобілі сімейства МАЗ-537 поставлялися на експорт в десятки країн світу. Їх можна було зустріти у фінській армії, в африканських країнах, на Близькому Сході і навіть у військовій фортеці Мазарі-Шаріф афганського лідера генерала Достума. Необхідно згадати ще одну армійську спеціальність колісного тягача МАЗ-537.